7/04/2012

Malam Nisfu Syaaban Malam Pengampunan

Esok 5 Julai 2012,hari Khamis..makna nye esok lah nisfu syaaban..Ape mksud nisfu syaaban tu?nisfu tu mksud dye setengah..syaaban bulan syaaban la..Alhamdulillah dah sampai ke pertengan bulan syaaban..maksud nya tinggal setengah bulan umat Islam nak menunaikan ibadah puasa kan..

Kat sini nak share hadith2 tentang bulan Syaaban..

Berdoalah..jangan sombong dengan Allah..sesungguh nya doa tu senjata orang mukmin..


Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain].

maksud kat sini,Allah melihat kat kita(hamba) masa malam nisfu syaaban(malam ni lah),so,kita mesti lah ambik kesempatan ni kan..contoh nya mintak ampun..Insyaallah Allah ampunkan..lepas tu kan ade yang kata asal malam nisfu syaaban mesti suruh baca Yaasin 3 kali..pasal ni tak de pun hadith yang menyatakan pasal amalan ni..tapi tak salah kan,kita baca Yaasin..dapat pahala..tak semestinya nak tunggu malam nisfu Syaaban je kan..

Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda : “Telah datang kepadaku Jibrail pada malam nisfu Syaaban dan dia berkata : “Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintulah rahmat dibuka. Maka berdirilah dan kerjakan solat lalu angkatlah kedua tanganmu ke langit”. Kata saya : Hai Jibrail, apakah erti malam ini?” Dia menjawab : “Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah swt mengampuni orang-orang yang tidak mensyerikatkan Allah dengan sesuatupun, kecuali para ahli sihir, dukun, orang yang suka bermusuhan, peminum khamar, orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni sehingga mereka bertaubat dan tidak mengulangi.”

Maksud hadith ni,malam nisfu syaaban Allah bukak kan pintu2 rahmat..kalau bole,kita kiyam la masa malam ni..kurang2 solat sunat dua rakaat..doa kat Allah...

Diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berpuasa tiga dari permulaan Syaaban dan tiga hari di pertengahan Syaaban dan tiga hari di akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya, pahala seperti pahala 70 Nabi, dan seperti orang-orang yang beribadah kepada Allah swt selama 70 tahun dan apabila dia mati di tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.

Nabi saw bersabda : “Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepadaAllah dan berbuat ketaatan kepada-Nya serta menahan diri dari segala perbuatan maksiat, maka Allah swt mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam satu tahun itu dari segala macam bencana dan dari macam-macam penyakit.”

Banyak kan kelebihan yang Allah janjikan..sama2 lah kita bermuhasabah diri..kepada yang saya pernah sakitkan hati,terkasar bahasa,harap maafkan.. :D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...