12/29/2013

Apa Itu Quantity Surveyor(QS)/Juruukur Bahan

Hye..hari ni aku nak cakap pasal QS ni since aku memang bekerja as seorang QS..aku nak cerita la sikit sebab ramai kawan2 rapat aku tak pernah dengar pun ape QS ni..siap cakap tak pernah lagi..

But those yang related dengan construction field,samada contractor ke,developer ke,consultant ke mesti taw ape tugas seorang QS..




QS atau nama melayu juruukur bahan ni adalah one of the party in construction project..ade 2 jenis Qs iaitu Qs consultant dan Site Qs..aku site qs..Qs consultant memang tempat diorang dekat ofis..mksud aku proper ofis..sbb ape aku kne bezakan ofis tu??sebab site Qs pn duduk dekat office,cuma kami panggil site office since office tu ade dalam kawasan sesebuah projek..ramai orang tak taw maybe sebab diorang tak pernah nampak ape yang ade dalam sesebuah projek pembinaan..FYI, benda wajib yang perlu ade adalah surau,toilet,site office,wash pit,etc..

We are officially graduated from UiTM..Bachelor of Quantity Surveying:)

Tugas seorang QS ni bermula dari pre contract until post contract..contohnya preparation of tender bq(bill of quantities),prepare progress claim,tender evaluation,prepare final account etc..dan yang paling penting,QS perlu memastikan cost sesuatu projek..kena make sure tak overbudget,within client budget,consult client in order to achieve the best product with the low cost..

Sooo,sbb tu lah korang nampak aku post gamba panjat tangga tu,panjat tangga ni..tu memang keje aku..tapi aku panjat tu sebab nak gi cek je taw..betul tak dye buat keje banyak tu,mintak payment banyak tu..jangan salah faham lak:))

Aku rasa tu jela kot:)

2 comments:

Anonymous said...

yimmieeeeeee, lamo x nampok. ada twitter tak ?

kertaskoyak said...

Hihi..kemalasan melanda..ade..tapiii..xaktif..wat pekasam je..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...